Senarai Buku
Tutup

Perjanjian Lama

Perjanjian Baru

Lagu Doa 'Bapa Kami'

Thu 25 Jun 2020 || 00:44:AM

Oleh admin@borneosabda.org

'The Lord's Prayer' adalah antara lagu Inggeris paling popular. Bagi kali pertama, lagu ini akan digubah dalam Bahasa Malaysia. 

Pasukan #MYWorshipCollective telah menyahut cabaran untuk mengubah lagu Doa 'Bapa Kami' dalam Bahasa Malaysia supaya Gereja Malaysia dapat menggunakannya.

Banner Launch #MYWorshipCollective

Lagu baru ini telah dilancarkan kepada orang ramai di YouTube pada 1 Julai 2020. 

    https://youtu.be/F24aP1Vh4Hc  

Gubahan lagu Puq Ayam + Doa 'Bapa Kami' :

https://www.youtube.com/watch?v=52EK0aQU7ig

Anda juga boleh mendengarnya di pelbagai platform media sosial yang lain:-

Apple Music:
https://music.apple.com/my/album/doa-bapa-kami-single/1519734361

Spotify:
https://open.spotify.com/track/4mSU1X1mq7IMbrBMnXDI4Q

https://backl.ink/142569486 

Latar Belakang

Untuk sekian lama, doa 'Bapa Kami' yang ada dalam Alkitab (Matius 6:9-13) mengajar kita untuk berdoa. Petikan ini menjadi suatu pengajaran yang penting di gereja di mana pelbagai pelayanan menggunakannya – sama ada untuk pengajian Alkitab, pengajaran sekolah minggu mahupun lafazan ketika beribadah. Petikan ini juga menjadi doa asas kepada mereka yang tidak mengenali Tuhan dan ingin berdoa kepada Maha Kuasa untuk membantu mereka dalam kehidupan.

Terdapat banyak variasi dan lagu untuk doa 'Bapa Kami' di dalam dunia. Yang sering digunakan oleh gereja Bahasa di Malaysia adalah versi Indonesia di mana banyak perkataan negara jiran digunakan. Ini mungkin menyukarkan pemahaman untuk petikan Firman ini. Ramai yang tertanya-tanya bilakah Malaysia akan mempunyai versi lagu ini dalam Bahasa Melayu.

Bagi produser yang mengendalikan produksi lagu ini, Gina Yap Lai Yoong, lagu Doa 'Bapa Kami' yang dilancarkan adalah tepat dan sesuai untuk masa keemasan ini. Lagu ini diberi oleh Tuhan tepat pada waktunya kepada Malaysia supaya kita sebagai anak-anak Malaysia boleh menyembah-Nya dalam bahasa kebangsaan kami. Lagu baru ini juga dapat digunakan menerusi pelbagai program dan acara supaya kita lebih rapat dengan Tuhan dalam perjalanan roh kita. 

Doa 'Bapa Kami'  (Lirik Rasmi)

Renungan Harian bagi Doa 'Bapa Kami'

Bersempena dengan pelancaran lagu baru Doa ‘Bapa Kami’ ini, Pastor Eddy Yasir juga telah menyediakan renungan harian bersiri untuk 3 hari untuk mengenangi peristiwa istimewa ini. Siri ini disediakan menerusi aplikasi YouVersion (sila dapatkannya di aplikasi Google Play Store) yang digunakan oleh orang Kristian.

Renungan Siri 3 Hari di Aplikasi YouVersion

Santapan seharian Firman Tuhan adalah penting dalam kehidupan kita sebagai anak Tuhan. Semoga Tuhan menyediakan hati dan roh kita untuk lagu baru yang telah dilancarkan!

Dapatkanlah renungan harian ini melalui pautan ini: 

https://www.bible.com/reading-plans/20478-doa-bapa-kami

Untuk bahan-bahan berkaitan, sila hubungi  #MYWorshipCollective 

Pelbagai bahan sedang disediakan untuk membolehkan gereja-gereja menggunakan lagu ini dalam pengajaran doa 'Bapa Kami. Antaranya termasuklah perkongsian carta dan skor lagu, bahan aktiviti mewarna untuk kanak-kanak dan akses kepada lagu menerusi lebih daripada 20 platform audio digita. Kata Gina Yap, "Tim pelayanan kami berharap lagu ini akan menjadi berkat kepada negara dan seluruh dunia."

Untuk perkembangan lanjut mengenai lagu baru Doa 'Bapa Kami', sila ikuti #MYWorshipCollective di laman Facebook (www.facebook.com/MYWorshipCollective).

Lyrik daripada Matius 6:9-13 (AVB)

"Ya Bapa kami yang di syurga,
Sucilah Nama-Mu.
Datanglah kerajaan-Mu.
Terlaksanalah kehendak-Mu di bumi
sebagaimana di syurga.
Berilah kami makanan untuk hari ini.
Ampunkanlah kesalahan kami
sebagaimana kami mengampuni mereka yang bersalah terhadap kami.
Janganlah biarkan kami tergoda,
tetapi selamatkanlah kami daripada yang jahat.
Engkaulah yang empunya kerajaan,
kekuasaan dan kemuliaan
selama-lamanya. Amin."

Puq Ayam is an expression of love spoken by Kelabit elders over their children, grandchildren or great grandchildren, accompanied by the gentle gesture of stroking their heads or shoulders. This expression is especially used when the younger ones have been away for a long time.

As we thought about this in relation to The Lord’s Prayer, it brought a fresh revelation to us that when we pray, we are not trying to reach an Almighty God who is far away from us. In fact, we are simply responding to our Heavenly Father who takes great delight in us and rejoices over us with singing (Zephaniah 3:17).

PUQ AYAM Written by Hezekiah Asim © 2016 Hezekiah Asim https://youtu.be/VMCKNNHLitE​ DOA 'BAPA KAMI' Written by Juwita Suwito Lyrics from Alkitab Versi Borneo © 2015 Borneo Sabda Limited © 2020 Four Forty Records https://youtu.be/F24aP1Vh4Hc​ Executive Producer: Gina Yap Lai Yoong Producer: Juwita Suwito Sape: Anderson Kalang Bass: Icco Elnoel Pads & Piano: Alena Tan Percussive Instruments: Alena Tan & Elisha Tiga Acoustic Guitar: Elisha Tiga Electric Guitar: Marcus Leong Vocals: Juwita Suwito Recording Engineer (Vocals): Keith Yong Mixing Engineer: Elisha Tiga Illustrations & Lyric Video: Gina Yap Lai Yoong ℗ 2020 Four Forty Records

The Malaysian Worship Collective seeks to light up Malaysia with heart songs of the land. We also resource online conferences and events with skillful yet anointed and uniquely-Malaysian worship teams. Do contact us at worship@fourfortyrecords.com if you would like to use this song and/or video in your ministry. #MYWorshipCollective